RESIPI SUP DAGING BERSAMA SAMBAL KICAP POWER

Seorang Wahidah telah merajinkan diri masak sup daging. Sekali masak periuk beso ha. Puas makan kami bertiga. Aku, suami aku, adik aku. Makanlah kauuu.

Aku buat simple saja. Bahan tak banyak, so masukkan ja apa yang ada dalam dapur aku. Kedai jauh kalau nak pegi, kalau dekat pun takdanya aku rajin nak pegi. Meh aku share resipinya

• Daging rebus sampai kau rasa empuk

Sup Daging Mudah

Bahan²
• Daging yang dah direbus, dipotong
• Daun Sup
• Secukup rasa
• Garam
• Gula
• Kentang - 4 potong ikut suka bentuk camna

Bahan tumis
• Bawang putih - 1 biji
• Bawang ros merah - 5 biji
• Rempah 4 sekawan
• Jintan manis
• Halia - besar ¾ ibu jari

Cara²
• Masukkan bahan tumis lepas periuk dan minyak dah panas
• Gaul rata sampai naik bau
• Kalau ada serbuk rempah sup buh 3 sudu dan gaulkan rata
• Letak air ikut nak banyak mana
• Katup periuk bagi cepat mendidih
• Dah mendidih buh kentang
• Pastu biar sat
• Agak² dalam 2 minit ke atas buh semua daging
• Letak secukup rasa, garam, gula
• Last sekali daun sup yang dah dipotong


Pekena dengan sayur sawi tumis dan sambal kicap. Sawi tumis punya resipi campak sukahati aku hahahaha janji rasa ada

Sayur Sawi Tumis

Bahan²
• Sayur sawi
• Daging direbus dan dipotong
• Bawang putih hiris - 3 ulas
• Bawang ros merah hiris - 2
• Ikan bilis sedikit
• Garam
• Secukup rasa
• Minyak

Cara²
• Panaskan minyak
• Tumis bawang², daging dan ikan bilis
• Bila dah naik bau buh sayur punya batang
• Gaul rata agak² ok buh pula sayur hijaunya
• Nak letak air terpulang
• Last sekali secukup rasa, garam sikittt sangat


Jenis aku kalau buat sup sangat suka kenankan ngan sambal kicap, rasa macam tak best kalau takdak sambal kicap versi mak abah aku 😂 Jadi beginilah pembikinan sebuah sambal kicap

Sambal Kicap

Bahan²
• Bawang putih - 3 ulas
• Cilipadi - Ikut kepedasan
• Air asam jawa
• Kicap Manis
• Garam sikit

Cara²
• Blend semua bahan di atas kecuali kicap hehehe
• Last sekali masukkan dalam mangkuk dan masukkan kicap, garam. Siap! 





Alhamdulillah... Terima kasih Allah SWT beri peluang merasa nikmat makan makanan apa yang kami suka. Semoga dapat rasa lagi. Aamiin Ya Rabbal'alamin 😘

Comments

P O P U L A R

KELEBIHAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH

BAHAYA NAFSU LELAKI 🔥

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TINGGAL DI KONDOMINIUM

PELIHARALAH DIRIMU WAHAI WANITA DARI MATA LIAR LELAKI

PENGALAMAN SERAM SEPANJANG DUDUK DI ASRAMA

KOLEKSI AYAT-AYAT UCAPAN HARI RAYA AIDILFITRI

CARA BELI KERETA TANPA PENJAMIN UNTUK INDIVIDU YANG BEKERJA SENDIRI 💡

SUKAN TARIK TALI YANG MENYERONOKKAN

BANYAK BERCAKAP BANYAK KELEMAHAN

PINJAMAN PENDIDIKAN MARA PTPTN YAYASAN NEGERI DAN LAIN²