Penyokong Maut Ketika Perlawanan Bola

Assalamu'alaikum

Semalam kita semua duk sibuk tengok perlawanan akhir bola sepak antara Malaysia dan tuan rumah iaitu Indonesia . Aku dengar macam2 cerita sebelum perlawanan akhir ni berlangsung , rakyat Indonesia tak hormat lagu Negaraku lah , ada lagi lah . Aku tak tahu apa2 sebab aku tak tengok pun perlawanan yang sebelum ni . Masa tu aku duk sibuk ngan final exam aku . Dah lama tak tengok bola kot , hee . Last aku tengok ... aku pun dah lupa . Yang pasti Malaysia lawan Vietnam kot .

Bola ni bagi aku memang bawa pengaruh besar dalam kehidupan manusia akhir zaman ni . Aku rasa kalah Facebook tak silap . Sebab pakcik2 kat rumah yang tak dak FB tu pun peminat bolasepak . Aku tak kisah kalau kita sokong dengan rileks nya kejayaan negara Malaysia kita . Tapi yang agak kecewa dengan mereka yang terlampau taksub dengan bola sepak . Sampai disebabkan bola kita saudara seislam Malaysia dan Indonesia berbalah . Janganlah kita semua letakkan akal kita yang Allah angkat sebagai istimewa ini cetek seceteknya .

Ye, memang ada rakyat Indonesia yang tidak menghormati negara kita hanya disebabkan bola sepak . Lihatlah manusia di akhir zaman . Mereka lupa bahawa bola sepak itu tidak langsung memberi apa2 manfaat pada diri mereka . Kalau yang dapat habuan pun pemain2 nya , kan2? . Semalam sambil tengah usha perlawanan bola kat TV , adik aku yang on9 FB tunjukkan status FB friends dia . Owh , wahai rakyat Malaysia be profesional lah tak payah nak pom pam pom pam hina sana hina sini . Ejek sana ejek sini . Tenang je sepatutnya, kalau korang nak cakap rakyat Indonesia tak hormat means korang pun sama lah . Control lah diri masing2 , bola tu hanya sukan . Jangan disebabkan bola kita umat Islam berpecah belah , kita rakyat Malaysia dan Indonesia berbalah . Jangan ok semua . Semua dah besar kan ? =)


Terpaksa di tutup muka mereka . Hormat .

Ok . Tadi ngah on9 tiba2 aku terbaca 1 post ni . Masya Allah terkejutlah aku kenapa hanya sebab bola berlakunya kematian . Cuba letakkan diri korang kat situasi tu . Korang fikirlah sendiri k . Yup , memang itu dah takdir Allah . Sanggup duduk himpit menghimpit , terpijak dan dipijak dan macam2 lagi lah hanya kerana nak tengok bola . Ramai sangat bersemangat bila tengok bola . Hee. Kan best kalau bilangan besar macam tu beramai-ramai berjemaah terutama kaum Adam . Musuh Islam tengok pun gentar , tapi tu lah sangat susah nak nampak lah orang berjemaah seramai orang yang tengok bola tu . Semalam kalau korang yang tak tahu , ketahui lah ada 2 rakyat Indonesia a.k.a penyokong negara tu maut disebabkan kena himpit , kena pijak dan kena tolak . Masya Allah .

Indonesia kena ketatkan lagi keselamatan semasa perlawanan bola sepak dilangsungkan . Diharapkan perkara macam ni tak berulang lagi . Amin . Em , rakyat Malaysia jangan terlampau emo disebabkan rakyat Indonesia yang ramai tidak menghormati negara kita . Sebaliknya , tunjuklah contoh yang terbaik pada mereka . Macam apa yang Nabi Muhammad SAW ajar pada kita balaslah kebaikan pada manusia yang pernah lakukan kejahatan atau keburukan pada kita . InsyaAllah , mereka akan sedar . Mereka memang layak rasa sedih dan kecewa kerana mereka adalah tuan rumah kali ini , kita bayangkan jelah jika kita di tempat mereka . Pasti rasa malu dan sedih . Apa2 pun Indonesia tetap mendahului pingat emas terbanyak . So tenang je ok rakyat Indonesia .

Takziah di ucapkan pada keluarga 2 orang yang maut semalam . Tak dapat diketahui agama mereka , apa2 pun moga Allah berikan yang terbaik pada mereka yang maut . Ok semua peminat bola sepak , tenang2 je k . Update status pasal bola pun tenang je ok n balas komen pasal bola pun ayat bagus2 k . Jaga nama baik Malaysia . Tahniah kepada skuad bola sepak negara kita semalam . Moga kalian terus maju . Ok daa . Wassalam .


Wahidah Md Esa

Comments

P O P U L A R

KELEBIHAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH

BAHAYA NAFSU LELAKI 🔥

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TINGGAL DI KONDOMINIUM

PENGALAMAN SERAM SEPANJANG DUDUK DI ASRAMA

KOLEKSI AYAT-AYAT UCAPAN HARI RAYA AIDILFITRI

PINJAMAN PENDIDIKAN MARA PTPTN YAYASAN NEGERI DAN LAIN²

CARA BELI KERETA TANPA PENJAMIN UNTUK INDIVIDU YANG BEKERJA SENDIRI 💡

PELIHARALAH DIRIMU WAHAI WANITA DARI MATA LIAR LELAKI

SUKAN TARIK TALI YANG MENYERONOKKAN

HIGHWAY PALING SUNYI DAN GELAP