Nikmat Mandi



Wah! segarnya badan setelah mandi! Mandi memang baik untuk kesihatan tubuh badan. Sebagai manusia yang normal, kita digalakkan untuk mandi tiga kali sehari iaitu pada waktu pagi, tengah hari dan lewat petang. Ingin tahu apakah kelebihan anda peroleh jika anda mandi? Teruskan membaca!

Menghilangkan Stress
Kajian telah membuktikan bahawa mandi bukan hanya membersihkan diri daripada kotoran tetapi juga boleh menjauhkan stress. Mandi dengan air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan paras gula dalam darah. Suhu yang digalakkan untuk mandian ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

Mengeluarkan Toksin Dari Badan
Mandi dengan air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius akan membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Ia juga dapat menurunkan peningkatan gula dalam darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Tempoh yang disarankan mandi ialah selama 10 hingga 20 minit.

Meredakan Selesema & Sakit Kepala
Normal bagi seorang manusia mengalami masalah selesema dan sakit kepala. Tahukah kamu, ia juga dapat diubati dengan mandi? Caranya adalah dengan merendamkan kaki ke dalam air panas bagi membantu menyembuhkan selesema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Caranya, masukkan air panas secukupnya di dalam sebuah bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki, kemudian tambahkan beberapa titis minyak aroma terapi seperti lavender, peppermint atau lemon. Setelah itu, bilas badan dengan air sejuk. Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Menyembuhkan Jangkitan Kulit
Ramai yang tidak tahu kaitan di antara mandi dan kulit. Sebenarnya mandi boleh membantu beberapa penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal. Ia boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bikarbonat) yang bertindak sebagai antiseptik ke dalam air mandian. Kamu hanya perlu mengisi air ke dalam bekas mandian, tambahkan soda penaik dan kacau sehingga rata. Kamu digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Memudahkan Tidur
Ada sesetengah individu yang mengalami masalah gangguan tidur ataupun insomnia. Bagi mereka yang mengalami masalah ini, mandi merupakan terapi yang bagus untuk mengurangkannya. Rendamkan kaki ke dalam air yang dingin. Selain masalah insomnia, ia juga berguna bagi kaki lelah, pendarahan hidung, selsema dan sembelit. Pendek kata, mandi memang digalakkan. Oleh itu, ayuhlah kita mandi!


Sumber - Majalah REMAJA

Comments

  1. urmmm hahahaha aku ni malas mandi ha acane tu? ;P

    ReplyDelete
  2. Usaha juga una. Haha. Aku pun sama. Nama pun lahir tahun kambing. Emmmbbekk. Malas mandi gitu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Hablumminallah Wa Hablumminnas 🌹

P O P U L A R

KELEBIHAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH

BAHAYA NAFSU LELAKI 🔥

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TINGGAL DI KONDOMINIUM

PENGALAMAN SERAM SEPANJANG DUDUK DI ASRAMA

KOLEKSI AYAT-AYAT UCAPAN HARI RAYA AIDILFITRI

PINJAMAN PENDIDIKAN MARA PTPTN YAYASAN NEGERI DAN LAIN²

PELIHARALAH DIRIMU WAHAI WANITA DARI MATA LIAR LELAKI

CARA SETTING GAMBAR SELFIE UBAH KEPADA POSISI BUKAN CERMIN 💡

SUKAN TARIK TALI YANG MENYERONOKKAN