WAHIDAH BME GENAP 20 TAHUN 1 BULAN 🌹

Alhamdulillah . Cepat masa berlalu , hari ni genap umur aku 20 tahun 1 bulan . Tak sangka aku dah tinggalkan zaman umur belasan tahun .

Aku harap makin meningkat umur aku , makin kuatlah diri aku hadapi dugaan dari Allah SWT juga makin banyak kebaikan muncul amin .

Memang tak dinafikan makin meningkat umur aku makin mencabar kehidupan seharian aku . Aku tahu dengan sifat Allah yang Maha Adil , semua manusia akan rasa macam ni .

Aku masih berada dalam usia yang digelar remaja . Remaja , remaja adalah golongan yang syaitan sangat suka dekati .

Tujuannya apa , tujuannya mereka nak masa depan kita hancur sama sekali . Kalau remaja yang sebelum ambil SPM tu agak bahaya sikit .

Kalau tak kuat dalam menuntut ilmu tu , susah kecundang silap² tak dapat sambung belajar .

Tapi yang gagal semua subjek jela ye . Hee . Yang lain selamat InsyaAllah sebab adanya IPTS yang baik hati lagi memahami budak² yang kurang dalam pelajaran .

Janganlah kita sia²kan masa muda remaja kita dengan perkara tak berapa nak bagi faedah sangat pada kita .

Nanti nyesal tak sudah . Dalam alam remaja ni otak kita fresh sangat , so guna dan pakailah kelebihan yang Allah SWT  beri pada kita ni dengan sebaiknya .

Terutama dalam beribadah , kalau kita beribadah pada Allah dan dekatkan diri pada Dia masyaAllah ketenangannya memang tak terkata .

Kemanisannya pun sangat tak terkata . Tak caya , ce cuba penuhkan solat 5 waktu (solat di awal waktu , khusyuk , faham dan hayati maksud dalam bacaan solat) , baca Al Quran , berzikir , puasa sunat .

Baca buku agama dan segalanya tentang agama Islam kita , kalau nak berhibur try cari lagu nasyid (download masuk nset n lattop) dan banyak lagi lah . Haa nak promote lagu nasyid best kat sini , klik je sini LAGU NASYID YANG MENENANGKAN

Apa yang penting jangan sombong atau malaskan diri kita untuk membaca sebarang ilmu pengetahuan .

Ilmu pengetahuan ni lah juga penyelamat korang dekat akhirat sana . Bukan setakat ada sahaja , tapi dengan memanfaatkannya iaitu mengamalkannya .

InsyaAllah akan dapat redha dari Allah SWT juga pelindung maruah kita . Haa aku teringat sesuatu , tapi aku lupa siapa yang sampaikan ayat ni .

Makin banyak ilmu yang ditimba oleh seseorang atau yang ada dalam diri seseorang tu , semakin kuranglah percakapannya . Wallahu'alam .

Tak dinafikan memang betul sangat² , tengok orang yang pandai ni kurang bercakapnya . Banyak bercakap boleh buat kita makin banyak kesilapan .

Orang kata apa ' cakap je lebih , kerja tak dak ' . Membaca memang sangat penting , hidayah takkan datang secara tiba² tanpa usaha dari kita sebab tu lah kena dekatkan sendiri diri kita pada ilmu .

Bukan ilmu yang cari kita  , tapi kita yang cari ilmu . Dari ilmu kita dah baca , kita akan berfikir , lepas tu kita akan merenung apa yang disampaikan dan akhirnya terpulang pada diri kita nak bertindak atau tidak . Kita yang ubah diri kita , bukan orang lain .

Pesanan di atas unuk diri ini juga . InsyaAllah . Jom sama² kita ubah diri kita perlahan-lahan .

Moga Allah lapangkan hati kita untuk terus berubah ke arah kebaikan , amin . Yang lepas tetap lepas , manusia dengan kesalahan dan kesilapan sudah sebati .

Moga Allah ampuni dosa kita yang kita yang sengaja mahupun yang tidak kita sengajakan . Aamiin Ya Rabbal'alamin.... 



وحيده

Follow us on Pasemboqtempe Channel
https://www.youtube.com/user/satu0111

Comments

P O P U L A R

KELEBIHAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH

BAHAYA NAFSU LELAKI 🔥

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TINGGAL DI KONDOMINIUM

PELIHARALAH DIRIMU WAHAI WANITA DARI MATA LIAR LELAKI

PENGALAMAN SERAM SEPANJANG DUDUK DI ASRAMA

KOLEKSI AYAT-AYAT UCAPAN HARI RAYA AIDILFITRI

CARA BELI KERETA TANPA PENJAMIN UNTUK INDIVIDU YANG BEKERJA SENDIRI 💡

SUKAN TARIK TALI YANG MENYERONOKKAN

BANYAK BERCAKAP BANYAK KELEMAHAN

WAHAI WANITA DIRIMU BUKAN UNTUK TONTONAN