RAMADHAN, EMAK DAN KUIH KOLEH KACANG


Bila mai bulan Ramadhan yang mulia ni banyak memori yang muncul dalam kepala. Kalau tengah sahur atau berbuka, teringat zaman dok dengan keluarga. 

Bila lepas solat dan baca Al Quran pula, teringat zaman sekolah asrama kat SMTKS dulu. MasyaAllah memori indahnya hanya Allah SWT ja tahu nikmatnya macam mana. 

Semalam berbuka dengan sahabat baik aku, sahabat dari zaman kecil. Allah SWT izinkan aku berjiran dengan dia setelah sekian lama kami berdua impikan hee. Alhamdulillah... 

Nak diringkas cerita, masa bff aku ni pelawa makan kuih, aku terus teringat kuih kesukaan emak aku, koleh kacang. Aku tak pasti korang ada yang tahu atau tak

So otak aku mengimbau la kenangan masa remaja dulu. Ingat lagi masa tu, sejak wujudnya bazar ramadhan kat deretan kedai depan sekolah rendah aku tu kemain semangat nak pergi cuci mata

Tahun pertama buka, aku gigih jalan kaki. Tahun seterusnya dah up sikit pandai bawa moto, lagi bertambah semangat la. Laju je kalau emak minta beli apa-apa

Awal puasa emak aku dah minta aku belikan kuih kesukaan dia, kuih koleh kacang. Pertama kali aku dengar nama kuih ni memang sumpah aku takleh hafal. Lepastu jadi macam adoiii, kuih apa la emak aku nak ni. Harap-harap ada la. 

Aku sampai cakap kat emak aku, "Ada ke orang jual kuih tu emak?" Sudahnya emak aku balas balik dengan penuh emosi, " Mestilah ada! " maybe dia teringin sangat

Ha ko bab makan jangan buat main dengan orang perempuan, dia kalau teringin, sebolehnya bagi la sampai ada wakakak. Aku dah dewasa ni baru aku faham. Anda pun begitu bukan? 

Jadi aku dengan penuh harapan melangkah ke bazar ramadhan. Merata anak mithali ni tanya setiap kedai.  Sampai la terlalu depan gerai crush ha, takleh blah curi-curi nengok crush hahaha sengal la

Dalam hati "Wahhh... Rajinnya meniaga cari duit" . Pastu teringat emak punya order terus fokus. Bukan sebab ingat haram ke apa. Nakalll. Tak baik begini, para muslimin muslimat sekalian jangan tiru aksi begini ya. Nak nak bulan Ramadhan. Jaga-jaga...

Kau bayangkan eh, zaman masa tu teknologi  belum ada fon boleh ber'intenet' bagai. Emak kau nak tunjuk rupa kuih koleh kacang pun tak ada contoh ke apa. Koleksi buku resipi pun takde kot resipi kuih tu.

Mujurlah wahidah ini bila terlalu sayang dia lupakan sifat malu dia, tanya merata kat acik-acik jual kuih ekekek ada tak jual kuih koleh kacang. Sampailah aku berjaya jumpa! 

Alhamdulillah antara kemenangan yang boleh dibanggakan bila berjaya beli apa yang emak engkau pesan. Syurga kita tuuu. Ehehehe

Aku balik dengan hati yang gembira, pertama sebab dapat beli kuih koleh kacang buat emakku tercinta. Kedua 'terjumpa' crush wakakaka. Gurau... 

Sampai ja rumah tak perlu kecut perut bagai. Masuk dapur "Emak! Kuih koleh kacang emak ada ni... " . Bila tengok emak senyum, engkau pun rasa seronok sangat. 

Agaknya emak rasa tak puas makan kuih koleh kacang yang dibeli di bazar ramadhan, sebab beberapa hari lepastu tak silap aku la, emak buat kuih tu ngahaha.

Sejak dari tu la aku jatuh cinta dengan kuih koleh kacang. Anak kan... kot mana mesti suka sama juga apa emaknya makan. Ok aku nak kena belajar buat kuih tu. Sebab teringin!

Orang rindu kat emak, last kita berpuasa bersama tahun 2019 yang lalu. Tahun yang paling bahagia. Dapat berpuasa, beraya bersama. Orang tak akan lupa sampai bila-bila. 

Semoga Allah SWT izinkan kita berpuasa dan beraya bersama juga tahun ini emak. Semoga dirimu sentiasa dilindungi, dirahmati, diberkati,  diberi kesihatan yang baik dan ketenangan hati. Aamiin Ya Rabbal'alamin... 

Begitulah kisah Ramadhan, Emak Dan Kuih Koleh Kacang

Comments

P O P U L A R

PINJAMAN PENDIDIKAN MARA PTPTN YAYASAN NEGERI DAN LAIN²

KELEBIHAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN TINGGAL DI KONDOMINIUM

KOLEKSI AYAT-AYAT UCAPAN HARI RAYA AIDILFITRI

Kesedaran Tentang Kanser (Perhatian ! Wanita & Lelaki)

NAME CARD VERSI ZAMAN SEKOLAH 👭

BAHAYA NAFSU LELAKI 🔥

UNIKOP DALAM KENANGAN

LAGU NASYID MENENANGKAN HATI